Hoofdredacteur VPRO: nieuwe programmering leidt tot vervlakking

Radio 1 is vandaag begonnen met een nieuwe programmering. Niet iedere omroep is even blij met de manier waarop zenderbaas Laurens Borst de zender wil verbeteren. Kees Schaepman, hoofdredacteur van VPRO-radio stelt in een column in de NRC dat de nieuwe ‘luchtiger’ programmering ten koste is gegaan van de journalistieke programma’s en vervlakking in de hand werkt.

Schaepman erkent dat het niet goed gaat met Radio 1 en dat het aantal luisteraars terugloopt, maar vraagt zich af of de ‘luchtiger’ programmering het middel is om dit op te lissen. Schaepman: Die term komt van zendermanager Laurens Borst. De zendermanager is een machtig man, zijn mening is van doorslaggevende betekenis bij het maken van zendschema’s voor Radio 1. Zijn credo: het roer moet radicaal om.

Schaepman wijst op de risico’s van de wijzigingen, zoals het mogelijk wegjagen van trouwe luisteraars. Daarnaast kan ‘de jacht op luisteraars’ leiden tot vervlakking van de publieke taak. Bij Radio 1 is dat een verantwoordelijkheid die zwaar weegt, aangezien er op het gebied van nieuws, achtergrond en informatie nauwelijks alternatieven zijn.
Wat hem vooral steekt is dat de ‘verdiepende’ programma’s, zoals De Ochtenden, de dupe zijn geworden van de nieuwe programmering. Deze programma’s worden volgens hem nu voornamelijk geprogrammeerd in de avond en het weekend. Helaas wordt radiobeleid in belangrijke mate bepaald door managers en onderzoekers en steeds minder door journalisten. Scoort een royaltyrubriek beter dan een buitenlandprogramma? Zet die royaltyrubriek dan op een goed beluisterd uur en verban het buitenlandprogramma naar de uithoeken van het etherlandschap.

Hilversum werkt volgens Schaepman de vervlakking in de hand door alles wat succes heeft eindeloos te kopiëren. Blijkt De Wereld Draait Door een formule die scoort, dan wordt De Wereld Draait Door de maat van alle dingen. Dat moeten we ook op radio hebben. Sidekicks? Leuk – moeten we ook doen!
De VPRO koos de laatste jaren juist voor specialisatie op Radio 1 met programma’s als OVT, Argos en Noorderlicht. Dat heten in Hilversum verdiepende programmas. Daarmee scoor je niet bij een zendermanager die vooral gezellige en populaire radio wil waarop je lekker wordt bijgekletst. (..) Eigenlijk vindt hij alles wat de VPRO doet te lang, te ingewikkeld, te saai en te hoogdravend. Jij wilt NRC Handelsblad op de radio maken zei hij tot vervelens toe tegen mij – en dat was nooit als compliment bedoeld.

De VPRO betaalt nu een hoge prijs voor de keuze tot specalisatie en de weerstand tegen de nieuwe programmering, stelt de hoofdredacteur. Over het voortbestaan van de marathoninterviews is nog steeds geen overeenstemming bereikt. Onze reportages uit binnen- en buitenland en de wetenschapsrubriek Noorderlicht verdwijnen van de ochtend. Dat zijn allemaal door luisteraars hoog gewaardeerde programmaonderdelen, zo blijkt uit onderzoek. “Ja”, zei de zendermanager tegen mij, “Maar je weet niet hoe de mensen die niet luisteren die programmas waarderen.”
Tegen zulke verpletterende logica kan ik geen woord inbrengen,
besluit hij zijn column in de NRC.

25 augustus 2008



1 reactie

  • Dhr Schaepman heeft helemaal gelijk, radio 1 is voor de massa geworden want dat levert het meeste geld op en daar gaat het tenslotte om bij de “zendermanager” laurens Borst!! Het zegt veel over deze man :geen diepgang!
    Voor mij geen radio 1 meer, geeft alleen maar ergenis.

Geef je reactie