SBS staakt reclame-experiment

Al na een week staakt SBS de proef met een andere indeling van reclameonderbrekingen. De kijkers hebben de afgelopen week in groten getale gereageerd en SBS duidelijk gemaakt op dit moment niet veel te voelen voor deze nieuwe indeling van reclameblokken. Deze reacties wegen zwaar voor SBS waardoor is besloten te stoppen met de proef, zegt een woordvoerder.

Algemeen directeur SBS Eric van Stade: Bij alles wat we doen op onze zenders NET5, SBS6 en Veronica staat de kijker centraal. Na een week testen hebben we de eerste balans opgemaakt. De kijker heeft zich op dit moment duidelijk uitgesproken dat het onder andere Amerikaanse model van vijf reclameblokken per uur niet wenselijk is en daar luisteren we naar. Dat is de reden dat we de proef volgens dit model nu beëindigen.

Sinds zondag werden op de SBS-zenders enkele buitenlandse series vaker onderbroken door kleinere reclameblokken. Er werd niet meer reclame uitgezonden, maar de reclameonderbrekingen werden anders verdeeld. Het experiment vond plaats op de zondagavond van NET5, woensdagavond van Veronica en donderdagavond van SBS6. Vanaf het begin was er veel weerstand tegen het experiment. Gisteravond trok de serie The Mentalist 300.000 kijkers minder dan de week ervoor.

6 februari 2009



5 reacties

  • Slappe zakken.
    Zo iets moet je op langere termijn proberen.
    En ga eerst maar eens naar één reclameblok meer ipv meteen naar vijf.

    En als het niet zo in de media was aangekondigd was er al veel minder negatieve energie geweest.

  • @jean: dus als de belangrijkste klanten uit de winkel wegblijven volhard je gewoon in jouw gelijk. Ik ben het wel met je eens dat SBS gewoon stom is geweest er een persbericht aan te wijden, hadden ze het gewoon stilletjes ingevoerd dan had waarschijnlijk niemand het gemerkt.

  • Als Paul de Leeuw zijn programma één weekje wat minder scoort, gaan ze ook niet meteen het helemaal anders doen.

    Scoort het programma een maand tot zes weken minder, dan is het tijd om er iets aan te doen.

  • @ Rik: niet gemerkt? Oh, omdat de doorsnee kijker toch maar een blatend stuk onbenul is?
    Nu wist ik niets van de voorgenomen actie, en ging ik op aanraden van mijn zus voor de 2e keer The Mentalist kijken, maar ik heb de aflevering van afgelopen donderdag dus _niet_ afgekeken: helemaal maf werd ik van die reclameblokken tussendoor.

  • Ook zonder de media-aandacht zou het kijkers aantal stevig zijn teruggelopen denk ik. Ik denk zelfs dat juist door diezelfde aandacht de cijfers van donderdag nog meevallen. Iedereen had kunnen lezen dat het een proef was, en dan is het voor een keer wel te doorstaan (hoewel nauwelijks in mijn geval). Ik heb zelf zondag en donderdag gekeken, en zondag was mij nog niets bekend van deze proef. Als ik daar op maandag niets van had gelezen of gehoord, had ik zeker wat postpapier, een envelop en een postzegel willen besteden aan het toebrengen van een einde aan deze oplichtingspraktijken. Ik ben blij om te horen dat wij Nederlanders nog niet zulke domme koeien zijn als de doorsnee Amerikaan, die met zulke hersenspoeling blijkbaar wél genoegen neemt….

Geef je reactie