Teletekst is nog steeds erg populair

Het al bijna 30 jaar bestaande Teletekst is nog steeds erg populair. Dat blijkt uit een onderzoek van Intomart/Gfk in opdacht van RTL en SBS. Bijna twaalf miljoen Nederlanders van dertien jaar en ouder maken geregeld gebruik de dienst via tv, internet of mobiele telefoon. De kijkers waarderen Teletekst met een 7.1. Bijna 65% van de ondervraagden zou de dienst erg missen als die niet meer zou bestaan.

Opvallend is dat jongeren van 13 – 19 jaar het meeste gebruik maken van Teletekst. Alleen bij de publieke omroepen is het gebruik van Teletekst hoger naarmate men ouder wordt. Maar liefst 95% van de ondervraagden vindt Teletekst een actueel medium en door 84% wordt het gezien als een toegankelijk medium.

Voor alle zenders geldt dat de rubrieken Nieuws en TV Gids erg populair zijn. Bij RTL Nederland scoort daarnaast RTL Boulevard erg goed. De RTL Z-rubrieken worden bovendien bovengemiddeld gewaardeerd. Bij SBS scoren de rubrieken Hart van Nederland en Het Weer bovengemiddeld.

Teletekst gaat mee met de opkomst van nieuwe media en realiseert hierdoor een nog hoger bereik, concluderen de onderzoekers. De tv is nog steeds de meest populaire bron om Teletekst op te raadplegen. Daarnaast raadpleegt 34% van de respondenten Teletekst (ook) op internet. Van alle ondervraagden die Teletekst via internet bekijken, doet 16% dat (o.a.) via de mobiele telefoon.

De gebruikers van Teletekst op hun mobiel zijn vaker man dan vrouw, jong, hoogopgeleid en behoren tot een hoge sociale klasse. Een kwart van deze respondenten geeft aan Teletekst meer dan het jaar daarvoor te gebruiken. Mobiel internet wordt bovendien op elk moment van de dag geraadpleegd, daar waar Teletekst op televisie vaak in de ochtend en avond wordt bekeken en Teletekst op de computer vaak overdag.

9 juli 2009



Geef je reactie