Publieke omroep marktleider in 2011 maar levert wel in

De publieke omroep was ook in 2011 marktleider op tv met een aandeel van 34.2%. Nederland 1 is de best bekeken zender, Boer zoekt Vrouw het best bekeken programma.

Nederland 1 had een aandeel van 20.7%. Vorig (sport-)jaar was dat nog 23.5%. RTL4 met 17.6% (was 16.0) en SBS6 met 10.7% (was 11.3) volgen.

Het aandeel van de publieke omroep is wel verder terug gelopen. Vorig jaar was het 37.8%, in 2009 36.8%. Alle drie tv-zenders van de NPO moesten marktaandeel inleveren. Nederland 1 zit nog boven de gestelde doelstelling (zie eerder) voor volgend jaar, Nederland 2 en 3 zitten daar onder.

RTL Nederland steeg door naar een aandeel van 30.2%, tegen 28.2 in 2010 en 27.5 in 2009. Alle vier zenders van RTL zagen hun marktaandeel (licht) stijgen.
SBS Broadcasting kwam uit op 19.4% (2010: 19.7, 2009: 21.7). Daar is het SBS6 dat voor het tweede achtereenvolgende jaar aandeel inlevert. Alleen Veronica weet een stijging te boeken.

De marktaandelen van de afzonderlijke zenders, met tussen haakjes de resultaten van 2010 en 2009.

  • Nederland 1: 20.7 (23.5, 21.9)
  • Nederland 2: 6.7 (7.3, 6.9)
  • Nederland 3: 6.8 (7.0, 8.0)
  • RTL4: 17.6 (16.0, 15.1)
  • RTL5: 5.3 (5.1, 5.5)
  • RTL7: 5.1 (4.9, 4.6)
  • RTL8: 2.3 (2.2, 2.2)
  • SBS6: 10.7 (11.3, 12.6)
  • NET5: 4.0 (4.0, 4.7)
  • Veronica: 4.8 (4.4, 4.3)
     

    Boer zoekt Vrouw van 30 januari 2011 is het meest bekeken programma van vorig jaar. Het trok 5.381.000 kijkers. Daarna komt nog een aflevering van het KRO-programma. Op 6 januari trok dit 5.276.000 kijkers. Derde werd het NOS Journaal van 30 januari met 3.922.000. The Voice of Holland van RTL4 moet genoegen nemen met een vierde plek: 3.885.000 kijkers op 14 oktober.

    De jaarcijfers zijn zelf berekende gemiddelden van de maand- en weekcijfers van de SKO van het afgelopen jaar plus de laatste paar dagen van december. Het gaat om aandelen in de groep 6+ en voor tijdvak 18.00 – 24.00 uur. Alleen voor de laatste week is (nog) geen rekening gehouden met uitgesteld kijken, maar dat zal op de jaartotalen weinig effect hebben. (Mediajournaal.nl)

  • 1 januari 2012



    3 reacties

    • Met veel nieuwe produkties zal de p.o. RTL ver achter zich laten in het nieuwe jaar, daar ben ik zeker van

    • De PO zal alleen maar beter scoren dankzij sport.

    • PO heeft het alleen nog maar over kijkcijfers.

    Geef je reactie