Meer tv-reclame verkocht in 2011

De netto bestedingen voor tv-reclame zijn in 2011 met 4,3% gestegen en kwamen uit op 1.017 miljoen euro. Dat meldt SPOT, het Nederlandse marketingcentrum voor tv-reclame.

De tv-reclame bestedingen zijn opgebouwd uit spot en non spot (sponsoring) bestedingen. De spot bestedingen stegen met 4,1% naar 899 miljoen. De non spot bestedingen stegen nog sterker met 5,8% naar 118 miljoen.

De tv-reclamemarkt heeft in 2011 de 1 miljard euro omzet bereikt. Een mijlpaal waar we bijzonder trots op zijn en die we alleen kunnen realiseren dankzij het vertrouwen van de adverteerders, aldus een woordvoerder.

Voor het eerste kwartaal van 2012 verwacht Spot nog geen verdere groei van de tv-markt. De nog onzekere economische vooruitzichten voor dit jaar zorgen voor de nodige terughoudendheid aan het begin van het jaar. Mede onder stimulans van de grote sport evenementen, die Nederland massaal aan de buis zullen kluisteren, is Spot voorzichtig optimistisch over de omzet verwachtingen voor 2012. De verwachting is dat deze in 2012 een groei zal laten zien die ligt tussen de 2% en 4%.

Michel van der Voort, directeur Spot: Met een groei van ruim 4% zijn we dik tevreden in een jaar dat op haar eind toch weer te maken krijgt met economische onzekerheid. Er is in 2011 niet meer aan reclame uitgegeven door adverteerders. TV heeft haar groei gerealiseerd ten koste van andere media. Het patroon dat adverteerders in economisch onzekere tijden keuzes moeten maken en kiezen voor de media die bewezen succes sorteren zagen we al in 2011 en zullen we ook in 2012 weer zien.

dinsdag 6 maart 2012, 16:00

Geef je reactie


                 
email   feed   twitter   facebook


Lees Mediajournaal.nl nu ook op je mobiele telefoon!!


Laatste berichten


Video



Laatste reacties