NOS Journaal strijdt tegen de oude kijker

Het NOS Journaal krijgt een nieuwe vormgeving en wordt sneller en interactiever (zie eerder). Een strijd tegen de vergrijzing van de kijkers.

Ons publiek vergrijst sneller dan Nederland vergrijst, zegt hoofdredacteur Marcel Gelauff in de Volkskrant. Nog voor de zomer komen er een aantal aanpassingen.

Ik ben erg voor snelheid, alertheid, naast de duiding. Dat moet je ook gaan terugzien in de manier waarop het nieuws wordt gebracht. En dus komt er een nieuw decor en een nieuwe tune.

De huidige vormgeving bestaat al zeven jaar. Gelauff wil het moderniseren, meegaan met de tijd. Inhoud blijft vooropstaan; maar soms moet je ook vernieuwen om het vernieuwen.

De hoofdredacteur wil de 24-uursnieuwsvoorziening versterken. Ik vind internet minstens zo belangrijk als de bulletins. Nieuws is niet meer het Achtuurjournaal waar we de hele dag op zitten te wachten. Nieuws is er 24 uur per dag.

Het NOS Journaal blijft daarbij ook de man in de straat in beeld houden. Het is een vorm die we bewust hanteren om het Journaal niet alleen uit instituties te laten bestaan. De NOS staat in de top-10 van merken die Nederlanders als ‘van henzelf’ ervaren. En zo hoort het ook, want wij maken onze programma’s met publiek geld.

9 maart 2012



3 reacties

  • Nieuw oufit prima , maar denk niet dat misschien 500.000 jongeren die gewend zijn aan de commercieele nu opeens wel naar het journaal zouden kijken de P.O. is er voor iedereen,en dat de vergrijzing toeslaat daar kam je niet omheen,dat moet je accepteren .Als je geforceerd hip gaat doendan zou dat wel eens verkeerd kunnen uitpakken
    Het journaal moet zakelijk en betrouwbaar overkomen
    en niet trendy gaan doen omdat er dan jongeren ook gaan kijken .Het gevaar is dat andere omroepen gaan kopieeren
    en RTL zal dat zeker niet nalaten

  • Goed gezien, internet is minstend net zo belangrijk als tv. Maar snel nieuws is meer voor de commercielen en SBS is goed in regionieuws. Maak gewoon een goed nieuwsprogramma met diepgang. Mijn favoriete programma`s worden steeds oppervlakkiger en ik kan er daardoor niet meer van genieten. Mijn gedachten dwalen dan af en voor je het weet kijk je niet meer.

  • Volgens mij gaat het om de boodschap, niet over de hoeveelheid lichtflitsen binnen een seconde. Maar goed, laat NOS begrijpen dat het vooral de ouderen (die opeens voortdurend “grijs” worden genoemd) zijn die met hun exorbitante belastingsslagen de publieke omroep financieren. Dus hierbij het verzoek aan de NOS om een beetje in te binden met die zogenaamde strijd.

Geef je reactie