NOS-directeur: wij kunnen niet open zijn over sportrechten

De NOS kan en mag de bedragen die de omroep betaalt voor bijvoorbeeld EK’s en WK’s niet openbaar maken. Dat betoogt directeur Jan de Jong.

Dit is het tijdperk van de totale openheid, schrijft De Jong op zijn weblog. Voor publieke instellingen is transparantie een groot goed. Zeg maar gerust een plicht. Die de NOS dan ook van harte onderschrijft. Toch geeft de omroep geen openheid van zaken geven over wat zij heeft betaald voor het WK voetbal van 2018 en 2022.

Publieke omroep
Dat het WK voetbal, net als bijvoorbeeld de Olympische spelen, bij uitstek op z’n plaats is bij de publieke omroep heb ik al vaker gezegd en behoeft nauwelijks betoog, zegt De Jong. Hij wijst op de ‘bindende factor in de samenleving’ van een dergelijk evenement.

Ook zou een EK of WK niet aantrekkelijk zijn voor een commerciële omroep omdat daarmee de programmering moet worden omgegooid en de evenementen meestal in de zomer plaatsvinden als de reclametarieven traditioneel lager liggen. Bovendien weet je op het moment dat je het contract tekent niet of Oranje überhaupt meedoet, laat staan of ze ver gaan komen in het toernooi. Allemaal niet zo handig, zeker niet als je niet over een doorgewinterde sportredactie beschikt.

Geheimhouding
Daarom worden in Europa EK’s en WK’s nog vaak toegewezen aan de publieke omroep. Dat gebeurt via de EBU, het samenwerkingsverband van Europese publieke omroepen. Dat is ook met de WKs van 2018 en 2022 gebeurd; de interesse vanuit commerciële hoek was minimaal.

Ondanks alle transparantie maakt de NOS het aankoopbedrag niet bekend. De Jong: Het eenvoudigste antwoord is dat het simpelweg niet mag. De EBU heeft geheimhouding moeten beloven aan zijn contractpartner de FIFA.

Verantwoording
Daarnaast speelt een andere factor een rol. Als de NOS haar budget voor sportrechten openbaar zout maken, kunnen marktpartijen daarop inspelen en de prijzen gaan verhogen. De NOS is haar onderhandelingspositie dan kwijt. Het klinkt paradoxaal, maar een zekere beperking van de openheid draagt juist bij aan het verantwoord omgaan met publieke middelen, zegt De Jong.

Wel legt de NOS verantwoording af over de besteding van het sportrechtenbudget aan de Raad van Bestuur NPO, het Commissariaat voor de Media en het Ministerie van OC&W. Maar verantwoording afleggen is iets anders dan alles openbaar maken, aldus de NOS-directeur.

woensdag 11 april 2012, 15:21

Geef je reactie


                 
email   feed   twitter   facebook


Lees Mediajournaal.nl nu ook op je mobiele telefoon!!


Laatste berichten


Video



Laatste reacties