NOS wil van grijs en stoffig naar snel en eigentijds

Zondag start de NOS met haar nieuwe huisstijl en vormgeving. De rode O uit het logo blijft daarin centraal staan. Terug van weggeweest is de gong in de leader van het Journaal.

Laagdrempelig
De NOS is een bekend merk, één van de bekendste van Nederland. Maar dat wil nog niet zeggen dat we ook een sterk merk zijn, zegt directeur Jan de Jong op de perspresentatie. Er is nog altijd een verschil tussen wat de NOS werkelijk is (dynamisch, snel en eigentijds) en haar imago, hoe het publiek de NOS ziet (oud, grijs en stoffig).

Kwaliteit alleen is niet voldoende, meent De Jong. De NOS moet symbool staan voor een eigentijds, modern en multimediaal merk voor nieuws, sport en evenementen. Laagdrempelig en toegankelijk (wat iets anders is dan makkelijk en goedkoop). De nieuwe vormgeving is een belangrijkse bouwsteen in dat proces.

Familie
Alle tv-uitzendingen van de NOS – van de Journaals, Studio Sport en het Jeugdjournaal tot Evenementen en NOS op 3 – hebben nieuwe decors gekregen, nieuwe leaders, nieuwe graphics en nieuwe tunes, zegt NOS Nieuws-hoofdredacteur Marcel Gelauff over de nieuwe vormgeving. Al die programma’s hebben een eigen uitstraling, maar zijn duidelijk ook familie van elkaar en dus heel herkenbaar als afkomstig van de NOS.

Het nieuwe decor van het Journaal is veel groter dan het vorige en wordt gedomineerd door beeldschermen. Dat alles geeft mogelijkheden die er tot nu toe niet waren. Zo maken de schermen het mogelijk om een onderwerp – tijdens de presentatietekst van de anchor – te illustreren met beelden.

Menselijker
Was de nieuwslezer de afgelopen vijftig jaar een man of vrouw achter een bureau, het nieuwe decor maakt het ook mogelijk dat de anchors gaan staan en lopen. Bijvoorbeeld van het ene beeldscherm naar het andere, waardoor de kijker als het ware wordt meegenomen in het verhaal. Het staan en lopen staat dus ten dienste van het overbrengen van de inhoud.

Ook in toon en inhoud wil de NOS meer naar de kijker toekomen, zegt Gelauff. Qua toon door helderder, menselijker en minder afstandelijke teksten te schrijven en die meer te vertellen dan voor te lezen. Qua inhoud door duidelijker te maken waaróm we een bepaald onderwerp tot nieuws verheffen.

Foto’s van de nieuwe vormgeving staan hier.

25 mei 2012



2 reacties

  • Gister was in DWDD een goede preview te zien van wat er te verwachten is. Er was o.a. een stuk van een proefdraai met Rob Trip te zien. Hoewel het er beter uitzien dan dat het er nu uitziet, lijkt het steeds meer op een actualiteitenrubriek.

  • Ik hou mijn hart vast. Laat het in elk geval geen live-uitzending zijn want dan gaat er natuurlijk weer van alles mis de eerste weken. Nederlandse presentatoren hebben nu eenmaal niet die schwung die Duitse en Amerikaanse colega’s wel hebben. Ik ben benieuwd.

Geef je reactie