Zapp marktleider onder kinderzenders

Na 12 jaar is Zappelin/Zapp weer marktleider bij de kijkers tussen 3 en 12 jaar. De publieke omroep verslaat de commerciele zenders Nickelodeon en Disney XD.

Zappelin/Zapp had dit jaar een marktaandeel van 20.6% tegen 19.1% voor Nickelodeon en 10% voor Disney XD. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de SKO, die de organisatie al aan de Volkskrant heeft gegeven. Sinds 2008 maken we heldere keuzes: meer eigen product, minder aankoop, zegt Zapp-zendermanager Suzanne Kunzeler in de krant. Op die manier konden we ons veel beter onderscheiden van de commerciƫle zenders. Onze smoel is veel publieker en blijkbaar valt dat in de smaak.

De publieke kinder/jeugdzender brengt onder andere meer eigen dramaseries. We leggen de lat hoog, en gelukkig wordt dat gewaardeerd, aldus Kunzeler.
Toch zendt de publieke omroep ook veel series uit waar veel merchandise aan is gekoppeld. Dat hoort erbij. En het mag ook gewoon, zegt de zenderbaas. Maar wij zijn en blijven onafhankelijk. We bemoeien ons niet met nieuwe producten in de winkels en gaan ook niet in op verzoeken van bedrijven die hun nieuwe film rond Ć©Ć©n van onze series willen promoten.

27 december 2013



Geef je reactie