Eindredacteur jaaroverzicht Journaal hoopt dat nieuws stopt

Morgen zendt de NOS het jaaroverzicht van het Journaal uit. Eindredacteur Rob Maas geeft een toelichting over de totstandkoming van het programma.

Dit wordt mijn elfde jaaroverzicht van het NOS Journaal, het is het zestigste in totaal, vertelt hij in de Volkskrant. De NOS had in het verleden plannen om ermee te stoppen vanwege bezuinigingen, maar deed dat uiteeindelijk niet. Het hoort er gewoon bij, een reflectie aan het eind van het jaar,,/i> vindt Maas.

Al na de zomervakantie begint hij met het opstellen van lijstjes van onderwerpen die mogelijk aan bod komen. Dat moeten niet alleen zware onderwerpen zijn. Het nodig een balans te vinden tussen zwaar en licht. Als het hele overzicht vol zit met ellende, is de kijker na 20 minuten vertrokken.

Rik van de Westelaken presenteert het jaaroverzicht en praat de items aan elkaar, maar er is geen voice-over. Het draait steeds meer om beeld, zegt Maas. De Voice-over creƫert afstand. Door quotes van betrokkenen uit het beschikbare materiaal te kiezen, kan het verhaal ook worden verteld. Zo wordt het veel indringender.

Het jaaroverzicht is geen chronologisceh opsomming van gebeurtenissen. Alleen maar de feitjes op een rij, dat is saai. Wel zijn er vier ‘seizoensblokken’ van drie minuten. Dat biedt wat houvast. En een rode draad. Een rode draad doen we alleen als het nieuws het toelaat. Dit jaar zijn de vluchtelingen zo dominant, die zul je op verschillende momenten tegenkomen.

De montage is inmiddels af, maar het jaar is nog niet voorbij. We kunnen nog altijd ingrijpen als zich iets uitzonderlijks voordoet. Maar de drempel gaat omhoog. Wat mij betreft mag het nieuws wel even stoppen, nu.

28 december 2015

Geef je reactie