Social media-gedrag kan Mol-deelnemers verraden

NPO1 staat de komende weken op zaterdag in het teken van Wie is de Mol. Naast de reguliere uitzending zal voortaan ook de nabeschouwing Moltalk op tv worden uitgezonden. De deelnemende BN-ers moeten meer dan een jaarlang zwijgen (en liegen).

Het geheimhouden van de deelname en de uitslag is een moeilijke taak voor de BN’ers. Al ver voor de opnames in de zomer, weten zij (in februari) dat ze aan het AVROTROS-programma gaan meedoen. Vanaf dan moeten ze liegen naar hun omgeving en redenen verzinnen voor hun vertrek naar het buitenland, met mogelijk een eerdere dan geplande terugkomst.

Ook hun acties op sociale media mogen niets verraden. Ik heb op Twitter af en toe wat oude foto’s gepost van een boswandeling, zegt Cécile Narinx in de Volkskrant over de periode dat ze voor Wie is de Mol in de Dominicaanse Republiek verbleef.

Voorspellen
Volgens Annemieke Schollaardt begint het echte spel der leugens vlak vóór de opnamen. Je moet toch zorgen dat je op een geloofwaardige manier drieënhalve week van de radar verdwijnt. Maar als je één van de eerste afvallers bent, wordt het pas echt moeilijk. Mensen moeten dan soms letterlijk twee weken binnenblijven of in elk geval niet veel in het openbaar optreden.

Social media-analist Jaap van Zessen kon twee seizoenen geleden voorspellen wie er als één van de eersten moest vertrekken. Vorig jaar noemde hij twee deelnemers die zéker ver zouden komen (Rik van de Westelaken en Marlijn Weerdenburg) en tipte hij Margriet van der Linden als de Mol. Hij deed dat door een uitgebreide analyse van de Twitter-, Facebook- en Instagram-pagina’s van deelnemers. Wie was weer snel aan het werk, welke kandidaten bleven heel lang stil, hoe verliep het volggedrag op Twitter en wie gingen na de opnamen bijvoorbeeld veel met elkaar om?

Afvallers
Niet iedereen is blij met zijn voorspellingen. Zo kreeg hij in 2004 een boos telefoontje van RTL5 toen hij een voorspelling deed over de afvallers bij Expeditie Robinson. Hij moest die van internet halen, wat hij niet deed. Hij vindt dat de programmamakers de deelnemers beter moeten voorlichten over het gebruik van sociale media tijdens de geheimhoudingsperiode.

De redactie van Wie is de Molis minder bang voor Van Zessens voorspellingen. Die analyses houden ons juist scherp, zegt Dayna Gosselaar, woordvoerder van het programma. Nu moeten we de kandidaten bewuster maken van de valkuilen bij social media.

Ook voor de komende serie van Wie is de Mol deed Van Zessen onderzoek. Het heeft me wat langer gekost, want de kandidaten hadden zich goed voorbereid, zegt hij in de Volkskrant. Maar met behoorlijke zekerheid kan ik van vier deelnemers zeggen dat zij er voor de finale uitgaan. Voor degene die het willen weten, is het hier te lezen.

2 januari 2016



1 reactie

  • Sociale media is dan ook voor debielen.

Geef je reactie